Nota personala este cea mai importanta nota
Totul este un teren de joaca. Cu acest gand imi incep orele. In fiecare moment este un prilej de invatare. In fiecare moment e o sansa pentru autonomia in invatare pentru copil. In fiecare moment, copilul poate invata ca puterea e la el.
Cum ii aratam copilului inca de la prima ora ca urmeaza sa arate cat de multe informatii are deja si cum se pot lega de informatiile noi, cum introducem jocuri care ii arata cat de rapid poate fi si ca exista tehnici de invatare, dar isi poate inventa propriile tehnici? Cum ii putem invata pe copii ca fiecare zi de scoala incepe cu exercitii de relaxare? Oferindu-le timp impreuna, ca o echipa, spunandu-le ca ei ofera un ajutor real venind cu parerile lor, completand, facand legaturi, fiind curiosi. Fie ca au avut ateliere de ras, improvizatie teatrala, chineza, ateliere muzicale, experimente, copiii din clasa mea si-au dorit sa arate ceea ce stiu si si-au dorit sa se joace cu ceea ce au aflat. Astfel, in nou si vechi, ei si-au pastrat nota personala.
Ma bucur de momentele in care in clasa un copil lanseaza o intrebare, iar un alt coleg reactioneaza rapid: ”Pot sa ii explic eu?” Spatiul oferit cooperarii, placerea de a impartasi, rabdarea de a fi alaturi de celalalt sunt mai importante decat scurtaturile pe care eu le-as putea oferi . “Stai, miss.Pot sa ii spun eu pe limba noastra?” Da, ei stiu ca au un cod si ca il pot folosi eficient.
Au libertatea de a propune si de a crea ore. Pot aduce in clasa jocuri de strategie si inventam dimineata jocurilor de strategie, pot face jocuri de atentie in spaniola si cream “Saptamana spaniola”, pot alege pozitia de putere cand au o energie mai scazuta, facem orele de lectura pe pufuri in aer liber, matematica pe biciclete, harti de memorare a poeziilor, isi pot confectiona propriile papusi, putem gati paine si simti mirosul proaspat in timpul orei de matematica, facem desene pe skateboard sau escape room in loc de recapitulare.
Cand vin la scoala, orele nu sunt rezervate pentru mine ca profesor, fara timp pentru adaugari, ci sunt rezervate ideilor lor. Nevoii lor de comunicare si creatie. Si sunt invatati sa primeasca unii de la altii, sa transmita, sa isi gaseasca stilul sau sa il recunoasca si respecte pe al altui coleg.
In fiecare dimineata ma asteapta surprize de invatare pregatite de ei. Astfel,si pentru mine energia de zi cu zi se regenereaza, imi pot observa bucuria autentica si increderea totala pe care le-o daruiesc.
Ei stiu ca le ofer propuneri, insa pot realiza sarcinile de lucru in stilul lor. Citesc impreuna, descopera impreuna, stiu sa isi ceara la Dojo Class bonusurile astfel incat zilele de scoala sa fie si niste dorinte implinite.
Leave a Reply