Ziua Internațională a Cititului împreună 2020- E și treaba mea
Ziua Internațională a Cititului Împreună este un eveniment organizat în România de Brandi Bates împreună cu cadre didactice și bibliotecari din toată țara. Anul acesta se sărbătorește pe 5 februarie și sper ca foarte mulți oameni să citească împreună în biblioteci, în școli și grădinițe, în case, în birouri, în parcuri, dacă e vreme bună, în librării sau pe terenuri de fotbal. Oriunde există un om care iubește cărțile și cel puțin altă ființă care împărtășește această iubire. (chiar și o pisică :))
Acum 3 ani, Brandi mă invita să citesc online o poveste cu copiii adunați în biblioteci din comune. Scopul era de a facilita întâlnirea cititorilor cu scriitori în carne și oase și de a le deschide apetitul pentru lectură. Brandi este o ambasadoare a cititului împreună cu copiii de la cele mai fragede vârste. Împărtășim vise frumoase în care toți părinții citesc împreună cu copiii lor ZILNIC și fac din lectură momentul de conectare și de iubire al zilei.
Am fost foarte fericită să văd că E și treaba mea a fost selectată anul acesta pentru a fi recomandată în cadrul ZICI 2020- Ziua Internațională a Cititului Împreună- Citim împreună pentru a vindeca planeta, sărbătorită pe 5 februarie 2020. E într-o companie frumoasă, cu cărți care îmi sunt foarte dragi.
M-a rugat Brandi să scriu câte ceva despre carte pentru cadrele didactice și bibliotecarii ce își doresc să citească această carte cu copiii.
Câteva întrebări care să declanșeze dezbatere în grupurile care citesc cartea.
În discuțiile mele cu copiii de după lectura cărții, le-am pus întrebări precum acestea:
– Ce a observat Sofia (personajul principal al poveștii) și ce a simțit față de ceea ce a observat?
– Cum a reacționat Sofia? De ce?
– Cum au reacționat părinții ei? De ce?
– Voi ați văzut ceva nedrept întâmplându-se? Ce? Cum ați reacționat? Cum au reacționat cei din jur? Credeți că a fost potrivită reacția? De ce da? De ce nu? Ce altă reacție ar fi putut fi mai bună (dacă e cazul).
-Credeți că obținem un rezultat mai bun acționând individual sau împreună? De ce? Dați exemple.
Luăm un exemplu. Una dintre problemele deseori invocate de copii era prezența gunoielor peste tot, pe jos.
Îi provocam atunci să găsim soluții la această problemă.
Copiii au găsit soluții precum:
– să strângem toate gunoaiele și să le ducem pe altă planetă. (clasa I)
(întrebările erau: cât ar dura să strângem toate gunoaiele?, de ce resurse am avea nevoie?, ce se întâmplă dacă în timp ce le strângem oamenii împrăștie alte gunoaie? cum ducem gunoaiele pe altă planetă?, dacă pe acea planetă sunt viețuitoare, cum s-ar simți ele să fie invadate de gunoaiele noastre?)
– Să convingem oamenii să nu mai arunce gunoaie și să recicleze.
(cum facem asta?, de ce resurse avem nevoie? cum ajungem la oameni?)
– Ce se întâmplă dacă noi nu luăm atitudine când vedem ceva nedrept? Ce se întâmplă dacă nimeni nu ia atitudine atunci când vede ceva nedrept?
– Ce înseamnă nedreptate? Ce implică? În ce măsură cei ce suferă o nedreptate se pot apăra? Planeta/ natura poate fi supusă unor acțiuni nedrepte? Ce fel de acțiuni?
– Se poate planeta apăra singură de nedreptate? Cine o poate apăra? Cum?
– De ce oamenii aleg să facă lucruri nedrepte în raport cu alte ființe? În raport cu natura?
– Ce ar putea preveni aceste fapte?
-Ce înseamnă solidaritatea? Dați exemple în care Sofia a fost solidară în cartea E și treaba mea.
-Dați exemple de situații în care voi ați fost solidari cu alte ființe.
-Dați exemple de situații în care alții au fost solidari cu voi.
-Cum v-ați simțit când ați primit/ oferit solidaritate?
-Putem fi solidari cu natura? În ce mod?
-Ce înțelegeți prin natură?
-Ce poți face tu pentru o lume mai bună?
-Ce poți face tu împreună cu familia pentru o lume mai bună?
-Ce poți face tu împreună cu colegii sau prietenii tăi pentru o lume mai bună?
-Ce poți face tu împreună cu oameni pe care nu îi cunoști pentru o lume mai bună? Cum poți face asta?
– Fă un plan cu lucrurile pe care le poți face individual sau împreună cu ceilalți. Fă un plan zilnic, un plan săptămânal, un plan anual sau unul pentru următorii 5 ani.
– Pune în orarul tău zilnic bucățica ta de bine pentru comunitate.
– Alege una dintre problemele comunității tale care te preocupă cel mai mult și fă o echipă de oameni cu aceleași preocupări cu care să construiești un proiect care să răspundă acestei probleme/ nevoi. Cereți ajutorul adulților din jur: părinți, profesori.
Voi mai scrie pe această temă și abia aștept să văd ce iese din mâinile și din sufletele celor ce vor citi această carte.
A scris și Adina Giurgea un articol foarte util despre cum a folosit cartea în atelierele din campania #iuliefărăplastic. Puteți citi și să vă inspirați de aici. Așteptăm cu mare drag toate reacțiile voastre și sperăm că această carte să ducă la acțiune. Să scoată povestea din paginile cărții și să o ducă în viața reală a fiecărui cititor. E și treaba mea poate deveni E și treaba noastră.
One Comment