Cat de naturale sunt orele oferite copiilor?
Ore cu miros de portocale, ore modelabile ca plastilina handmade cu esenta de menta, ore in soare bland si ore cu picioare despovarate de incaltaminte purtata ziua intrega. Le putem trece in orar si cu siguranta nu vom rata “ore esentiale”.
Amintiri vii din acest an scolar fuzioneaza cu imaginea vesela a copiilor din clasa. O mica sera cu flori rasarite parca din fantezie, cu frunze care pot reactiona la atingere cum sunt cele ale florii Mimosa. Un domn cactus in vizita in clasa si un peste in acvariu, mereu langa catalog. Flori care au crescut mari cat fereastra clasei si care le-au oferit bucurii zilnice, inverzite cu fiecare frunza. Acestea sunt crampeie din jurnalul clasei mele.
Un indicator al fericirii si relaxarii din mediul educational este dat raspunsul la intrebarea: Cat de vie e clasa in care copilul creeaza? Il am mereu in vedere.
Tocmai pentru ca sunt momente in care copiii se simt conectati la miracolul naturii, amprenta asupra invatarii este mai puternica. Copiii au scris pe portocale, le-au manuit de pe o banca pe alta, au savurat momentul de a vedea matematica o mica livada cu jocuri pe gustul lor. O portocala a tuturor disciplinelor. Sa incepi cu o portocala o zi, sa o aduci in desen, in improvizatie teatrala, in poveste, sa scoti din interiorul ei o problema matematica sau o problema de mediu, sa o daruiesti. Lectiile unei portocale adresate simturilor.
Cat de mult reusim sa facem loc, ca unei portii zilnice de sanatate, pentru ore in miscare, calculand pasi, invartiri, sarituri, pe bicicleta, cu coarda sau observand natura? Cat de indragit si de folos ar fi un copac natural al clasei cu care sa se sarbatoreasca momentele speciale ale clasei, o cutie naturala pentru mesajele de incurajare sau gandurile bune ale clasei? Ce-ar fi sa lansam o olimpiada a jocurilor in natura bazate pe cooperare?
Oboseala copiilor provine si din atat de multe inregistrari ale jocurilor, cantecelor, exercitiilor, departe de sursa naturala care ar fi copilul in producerea lor sau de interactiunea naturala cu o planta sau cu un animalut al clasei pe care il pot ingriji cu responsabilitate.
Un glas de copil zidit in clase pentru ore in sir poate fi eliberat intr-un spatiu deschis pentru experimentare, discutii libere, insirat materiale, lejeritate in miscari si chicoteli.
2 Comments