5, 7, 10 motive pentru a merge la Opera Comica pentru Copii
De cand aveti copii nu ati mai ajuns la opera, teatru, cinema, concerte sau alte spectacole care va placeau? Nu mai stiti ce sa faceti in weekend cu copiii? Copiii canta sau danseaza frecvent prin casa, pe strada, prin autobuz? Cand aud muzica undeva se opresc sa o asculte? Atunci e foarte probabil sa aveti nevoie de o iesire in familie la Opera Comica pentru Copii. Este o experienta de neuitat pentru copii si cel putin o iesire intresanta pentru parinti. Una pe care cu siguranta veti dori sa o repetati.
Noi am fost pana acum doar de 2 ori, cu Maria pe cand avea vreo 2 ani si jumatate sau 3 ani si jumatate. De anul acesta vrem sa intensificam iesirile, pentru ca este un mod excelent de a petrece finalul de saptamana sau chiar serile in care nu mai ajungem in parc.
Asa ca am incercat sa fac o sinteza a catorva motive pentru care nu ar trebui sa ratati spectacolele de la Opera Comica pentru Copii.
- E o experienta care stimuleaza mai multe simturi, care te tine prezent, care te face sa iti pui intrebari, sa fii curios, ca un act educational de calitate.
Ce puteti discuta cu copiii cand mergeti la opera? Inainte, dupa si uneori chiar in timpul operei. (Eu recunosc ca susotesc ocazional cu fiica mea si in timpul operei pentru ca ma tot intreaba lucruri si daca nu-i raspund intreaba pana raspund. Din fericire, nu a fost niciodata deranjant pentru ceilalti.)
Cine a scris piesa, din ce tara e compozitorul, cand a scris piesa, ce se intampla in acea perioada, care a fost contextul in care a fost scrisa opera, pe unde in lume s-a mai jucat, cine sunt artistii, ce fac artistii, cum se pune in scena o opera, cum invata un rol, ce este rolul, ce rol i-ar placea si lui/ ei sa joace, daca ar fi artist/a, cum sunt costumele personajelor, despre mimica personajelor, despre emotiile lor, despre pasii de dans, ritm, instrumentele muzicale care se aud. Puteti inventa alte povesti pe marginea piesei, mai ales daca e vorba de balet, puteti lasa copiii sa inventeze subiectul piesei in functie de ce inteleg din ceea ce vad sau aud, sau puteti face o coproductie. Anul trecut, cand am fost la baletul Cenusareasa, povestea a fost rescrisa ad-hoc in functie de ce simteam eu ca e pregatita Maria sa inteleaga. Sigur, discutiile pot fi nesfarsite, depind insa de varsta copilului si de ce interese are acesta. Pentru multe discutii, e adevarat ca parintii au de facut uneori o mica cercetare. Din fericire, cei de la Opera Comica pregatesc si niste pliante care contin multe informatii pretioase despre piese.
2. Pe langa experienta piesei in sine, cei de la Opera Comica pentru Copii ofera si un tur in spatele cortinei micilor curiosi care vor sa vada cum e pe scena si in culise. Ca om care am cantat pe diferite scene in copilaria mea, pot spune doar ca m-a fascinat mereu ce se intampla dincolo de scena si mi-a placut foarte mult sa am acces la ce se intampla dupa cortine. Era ca o descoperire, ca o calatorie intr-un loc interzis. Dar mai ales e emotionant pentru copii sa discute cu personajele pe care le-au admirat. Imi place aceasta idee a organizatorilor, mai ales ca dupa ce stau tot timpul pe scaune, copii care ar cam dansa putin, au ocazia sa patrunda putin in povestea pe care tocmai au vazut-o.
3. Spectacolele sunt scurte, aproximativ 50 de minute, copiii nu au timp sa se plictiseasca si pleaca de acolo cu dorinta de a mai reveni. Experienta de la opera nu trebuie sa se opreasca acolo. Acasa puteti desena personajele din opera, puteti cauta cartea cu povestea care a fost pusa in scena si sa discutati cum este inteleasa povestea din carte sau dintr-o opera sau puteti face un mic spectacol acasa, imaginandu-va ca sunteti personaje din piesa tocmai vazuta. Spun acestea din perspectiva unei mame cu copil de 4 ani, dar sunt sigura ca se pot purta discutii si la alte nivele pe marginea piesei. Copiii vor directiona, in mod sigur, intrebarile.
4. Piesele, asemeni cărților, pot fi oportunitati pentru a deschide sau relua discutii despre emotiile copiilor, despre experiente similare traite de ei sau despre subiecte mai greu de abordat precum moartea, abandonul etc. De exemplu, o buna prietena mi-a povestit ca dupa baletul Fetita cu Chibrituri a discutat cu fiica sa despre moarte sau despre despartirea temporara de cei dragi.
5. Reiau la final motivul meu personal. Daca n-as merge la spectacole cu copiii, viata mea culturala ar tinde spre zero. Asa ca in aceasta etapa ma bucur si eu de ce putem vedea impreuna si incerc sa ma bucur ca am si ochelari de copil si de adult si pot intelege piesa din mai multe perspective.
Spectacolele de la Opera Comica pentru Copii sunt in general pentru copii de peste 7 ani, iar cele de balet sunt recomandate copiilor de peste 3 ani, dar eu zic ca puteti incerca si la varste mai fragede si daca nu se simt atrasi copiii sa reveniti peste 6, 12 luni.
Stagiunea acestei toamne debuteaza vineri seara, pe 7 octombrie cu opereta Hapciu in Re Major. Iata o scurta descriere a spectacolelor din acest weekend, asa cum a fost furnizata de Opera Comica pentru Copii.
Hapciu în RE Major
Opereta ‘Hapciu în RE major’ ilustrează, prin comicul de situații și dialogul spumos, debutul nepremeditat al unei eleve de pension în lumea teatrului. Tânăra Denise descoperă cu entuziasm culisele, actorii, scena și… marea dragoste!
Mam’zelle Nitouche’ este prima operetă creată vreodată și-n același timp prima operetă montată pe scena Operei Comice pentru Copii. Așa cum vă puteți da seama, alegerea n-a fost deloc întâmplătoare. După ce titlurile de operă, de balet, musical și vodevil au încântat generații întregi de tineri spectatori, iată sosirea unui alt gen de teatru muzical, care dintotdeauna a fost sortit succesului.
Petrică și Lupul
După ce ne-a bucurat cu muzica sa în îndrăgitele opere “Don Pasquale” și “Hänsel și Gretel”, Ansamblul Liric revine pe scena Operei Comice pentru Copii, de această dată în spectaculosul Salon Mozart, cu o poveste simfonică gata să-i țină atât pe copii, cât și pe părinți sau bunici, cu sufletul la gură. “Petrică și Lupul” este o lecție despre joacă, prietenie și empatie. Acolo unde lupii încă trăiesc nestingheriți în apropierea oamenilor, Petrică ajunge să înțeleagă cât de importantă este prietenia dintre om și animal. Vă invităm să vă lăsați purtați de bucuria muzicii chiar în mijlocul acestei povești fermecătoare.
Una dintre primele compoziții ale lui Prokofiev, după întoarcerea lui în URSS a fost povestea lui ”Petrică și lupul”, scrisă în doar două săptămâni, în aprilie 1936 pentru un teatru de copii de la Moscova. Prokofiev a inventat povestea și a scris povestirea însuși, bazându-se pe amintirile propriei sale copilării. El a construit astfel muzica încât copiii să se familiarizeze cu instrumentele din orchestră, fiecare personaj din poveste fiind reprezentat de un instrument diferit sau a unui grup de instrumente: Petrică de vioara, pasărea prin flaut, rățușca de oboi, pisica de clarinet, lupul de corn, bunicul de fagot, percuția reprezentand vânătorul.
Spectacolul Petrica si Lupul a avut un succes imediat și a fost iubit de copiii din întreaga lume!
Armonii de toamnă
Când două instrumente monumentale, cum sunt pianul și violoncelul, se întâlnesc pe aceeași scenă, în debutul stagiunii, e semn că încep… Armoniile de toamnă! Pianista Ioana Lupașcu și violoncelistul Rodin Moldovan – soliști cu o carieră impresionantă – vă invită la un voiaj armonios prin lucrările lui A. Piazzolla, Fr. Chopin, J.S. Bach, S. Prokofiev și… Charlie Chaplin! Presărat cu explicații pe gustul și înțelesul copiilor, acest concert lecție este unic în repertoriul Operei Comice pentru Copii!
O sa dezvalui cateva informatii din pliantul de prezentare a piesei Hapciu în RE Major pentru cazul in care vreti sa va faceti temele. Mi se pare o oportunitate foarte frumoasa de a discuta despre compozitori, muzica, despre maicute, viata la pension, despre dragoste, casatorie si evolutia ei. Sigur, discutiile se adapteaza la varsta copilului si la nevoile lui de intelegere. Intreaga poveste o veti regasi in pliantul Operei Comice pentru Copii.
“Actul I
Celestin este un talentat interpret de orgă, care duce o viață dublă. În timpul zilei, este maestru de cor, predând muzică elevelor unui pension condus de măicuțe, pentru ca seara, sub numele de Floridor, să compună și să interpreteze melodii pentru un teatru de varietăți. Colonelul Alfred, un obișnuit al teatrului unde Celestin lucrează seara, vizitează pensionul. Nu îl recunoaște pe tânărul compozitor în chip de maestru de cor, spre liniștea acestuia din urmă, în schimb vrea să discute cu directoarea pensionului, sora lui, Caroline. Colonelul o roagă să-l ajute să aranjeze o întâlnire între Denise, cea mai bună elevă a pensionului, și locotenentul Champlatreux, subalternul său, cu scopul de a-i determina pe cei doi să se căsătorească. Maica Directoare se învoiește, cu o singură condiție: întâlnirea să aibă loc de după un paravan, pentru ca tinerii să nu se vadă, respectând astfel tradiția pioasă a pensionului.
Denise îi cere Maicii Directoare o oră de exercițiu în plus cu Celestin, motivând că vrea să se pregătească pentru a cânta un psalm la serbarea de sfârșitul anului. Spre surprinderea acestuia din urmă, însă, mica Denise începe să-i cânte din propria lui partitură, a cărei premieră urmează să aibă loc chiar în seara respectivă. Eleva îi promite maestrului de cor că îi va păstra secretul preocupărilor sale nocturne față de Maica Directoare și îl roagă, în același timp, să-i permită să asiste la premieră. De altfel, Denise îi mărturisește dragostea ei pentru teatru, și visul de a-și arăta talentul pe scenă.
Maica Directoare i-l prezintă lui Denise pe locotenentul Champlatreux în chip de inspector și o îndeamnă să-i răspundă întrebărilor acestuia de după paravan, menționând că soarta întregului pension depinde de ea. Pe coridor, Celestin și Champlatreux se recunosc ca amici și tovarăși de petrecere, iar locotenentul îi mărturisește că a fost trimis aici de familia sa pentru a-și cunoaște viitoarea soție. În cele din urmă, Champlatreux e încântat de vocea Denisei, rămânând, însă, și cu dorința și curiozitatea de a o vedea la chip.”
Nu ma mai lungesc, va incurajez cu mare drag sa mergeti la opera cu copiii, la balet, la opereta, la concerte. Biletele au preturi de la 15 la 35 de lei, in functie de amplasarea locurilor in sala, putand sa faceti si abonamente la preturi foarte bune. Detalii gasiti aici.
Si daca vreti, m-as bucura sa imi scrieti in comentarii despre cum a fost pentru voi experienta la Opera Comica pentru Copii pana acum, ce v-a placut, ce mai e de imbunatatit, care au fost reactiile copiilor sau cum va imaginati ca e la opera daca nu ati fost pana acum. Voi ce alte motive aveti pentru care mergeti la opera cu copiii?
Leave a Reply