
Pierre, detectiv în labirint
Cărțile de căutare sunt unele din cărțile cu viața cea mai lungă în biblioteca unui copil de toate vârstele. Spun asta, pentru că și pe mine, ca adult m-au fascinat, neavând astfel de cărți pe când eram copilă.
Uneori simt că nu caut eu sau nu căutăm noi cărțile pe care să le iubim, ci ele ne găsesc pe noi. Așa am simțit și cu cartea aceasta, extraordinar de frumoasă, Pierre, detectiv în labirint, apărută în 2015 la Londra și publicată în România de Editura Litera în 2016.
S-a ivit în viața noastră exact la timp, într-o perioadă în care Maria e foarte interesată de hoți, de unde apar, de ce fură, cum arată etc. Am scris despre multele ei întrebări cu privire la hoți aici. De atunci însă, discuțiile despre hoți s-au aprofundat, mai ales în lumina ultimelor evenimente.
Așa că intriga acestei cărți a fost perfectă pentru a-i trezi interesul. Pun aici coperta patru a cărții, precum și cuprinsul pentru a citi despre subiectul cărții și pentru a vedea cum este structurată aceasta. E o minune, vă spun :). Mai ales pentru copiii care au un spirit al dreptății deszvoltat de la vârste fragede și care se vor transforma în veritabili detectivi.
Cartea este recomandată pentru copiii de 7 ani, care vor fi fascinați de aveturile lui Pierre și ale prietenei sale și se vor transforma în adevărați detectivi, gândirea logică prinzând aripi prin labirinturile lui Pierre. Însă la noi în casă cartea are deja mare succes, chiar dacă Mihai are aproape 3 ani și Maria 4 ani și 7 luni. Este genul acela de carte care crește odată cu copiii, în sensul că se poate băga în sertar și scoate la 3 luni și e redescoperită, recitită în multe feluri.
Iată câteva feluri în care poate fi citită cartea pentru copiii de vârste mai mici sau mai mari.
- Pentru Mihai (3 ani) cartea aceasta este una de observare și căutare. E într-o fază în care îi plac foarte mult mașinile, autobuzele, avioanele, elicopterele, bărcile și le caută în paginile cărții cu entuziasm. Vede tot felul de mașini de epocă pe care nu le întâlnește pe stradă și mă întreabă curios: e autobuz? e mașină? de ce e mașină? Le analizează roțile, acoperișul, forma, culorile, mă întreabă unde merg, de ce stau în stradă, dacă sunt oprite, observă diferențele sau asemănările între ele. Pentru el, cartea e un excelent instrument de dezvoltare a limbajului. Sunt fascinată de momentele în care îi văd mânuțele mici arătându-mi câte un detaliu pe care eu nu-l vedeam sub nicio formă: un steag sau o tobă, un motociclist, o maimuță, un purceluș. Mi se pare o carte minunată nu doar pentru că observă copilul lucruri, ci și pentru că noi, părinții, putem observa ceea ce observă copilul, ceea ce îi atrage atenția, ceea ce îl interesează. De mare ajutor e să aveți o lupă în casă. Desenele acestea sunt atât de elaborate încât lupa vă ajută să le descoperiți mai bine. Deci pentru copiii micuți eu nu aș pomeni nimic de domnul X și de furtul pietrei, aș folosi cartea cu aceste scopuri menționate mai sus, iar când copilul crește, o redescoperiți cu poveste cu tot.
2. Cartea are una sau mai multe povești nescrise pe fiecare pagină. Pe lângă povestea hoțului și a detectivului, părinții sau copiii creativi pot privi imaginile și inventa împreună alte povești. Poate fi o poveste sau pot fi mai multe povești pe fiecare pagină sau poate fi o poveste mare care să lege toate ilustrațiile cărții. Dacă aș fi învățătoare la școală, le-aș da copiilor în clasă exerciții de creativitate de din ea. Le-aș da imagini după care să compună propriile povești și aș observa încotro zburdă mintea lor. Recomand cu căldură cartea cadrelor didactice sau părinților pentru a o cumpăra din celebrul fond al clasei. Dacă cineva decide să o folosească la școală cu copiii (sau acasă) pentru astfel de exerciții de creativitate, m-aș bucura tare mult să-mi trimiteți și mie ce au scris copiii. Sigur și preșcolarii pot compune poveștile lor pe care să le scrie părinții. Și mi s-ar părea fascinant să citesc povești ale copiilor la vârste diferite după aceleași imagini. Să văd cum se schimbă perspectiva, ce ochelari își pun copiii odată cu trecerea anilor. Așa că vă rog să îmi scrieți și peste câțiva ani. 🙂
3. Pentru copiii pasionați de artă, desen, această carte e o operă de artă. Fiecare pagină e ca un tablou care îți face imaginația să zburde, fără să citești un rând de text. Talentul ilustratorului este incredibil, va fi inspirațional pentru copiii care au înclinații în această direcție. L-am căutat pe Hiro Kamigaki pentru a i-l arăta Mariei. Vi-l arât și vouă pentru că este un tânăr extrem de talentat, care nu știe doar să deseneze, ci mult mai mult de atât. E cel din dreapta din fotografie.
Sursa foto- aici.
4. Cartea va trezi un ocean de DE CE-uri. Așa că e bine să vă pregătiți pentru asta. Veți folosi google și wikipedia pentru a putea răspunde întrebărilor copiilor, asta dacă nu sunteți voi înșiși vreo enciclopedie. :). Discuțiile sunt/ pot fi nesfârșite, în funcție de interesele copiilor: despre stilul arhitectural, despre perioada de timp care a fost ilustrată în carte, de ce mașinile și casele arătau diferit, despre schimbare în toate formele ei, despre muzee și despre ce păstrează oamenii în ele, despre cum se vede lumea de sus, despre perspective, despre cum sunt îmbrăcați oamenii și ce înțelegem din asta, despre localitățile care apar ilustrate în carte (Maria a descoperit Turnul Eiffel într-o fotografie și a fost entuziasmată că e o ilustrație din Paris), despre ce e real și ce nu e sau nu poate fi, despre animale, fantome, despre ce există sub pământ și nu mai continui pentru că nu m-aș mai opri. Pentru mine, ca adult, a fost foarte important câte rotițe îmi pune în funcțiune carte, câte întrebări îmi pun, câte lumi mi se arată sub ochi. E o bucurie să o am în mâini, chiar dacă teoretic nu mai sunt copil. E cu atât mai fascinant ce se întâmplă în mintea copiilor când au în fața lor o astfel de carte. De exemplu pagina cu baloanele i-a amintit Mariei despre Aventurile lui Habarnam pe care a vrut să le recitim pentru că explică modul de funcționare a baloanelor cu aer. Copiii fac mereu conexiuni în mintea lor și această carte îi ajută cu siguranță să pună întrebări, să găsească răspunsuri, să găsească noi întrebări cărora să le caute răspunsuri, să gândească logic și să conecteze informația primită pe hărțile lor mentale. E o carte a întrebărilor și descoperirii, o bijuterie pe care aș zice că e musai să o aveți în casă. Că tot a venit vorba de hărți, uneori am simțit cartea ca un atlas cu hărți ale copilăriei și imaginației.
Pun aici și un film cu cartea, unde puteți să observați mai bine ilustrațiile. Vă veți îndrăgosti.
Nu mă mai lungesc pentru că nu aș termina, garantez că nu regretați banii dați pe ea. O găsiți de cumpărat aici, dar și în librării, pe site-ul Editurii Litera sau în alte librării online.
Citește și Frederick- o pastilă de filosofie pentru copii sau Lecții de astronomie- resurse utile pentru joaca de-a planetele
Leave a Reply