
Lectii de astronomie- resurse utile pentru joaca de-a planetele
Intr-o zi, pe cand eram in masina, Maria m-a intrebat:
- Mami, tu stii foarte multe?
- Nu cred, ii zic. Cred ca stiu foarte putine.
- De ce stii putine?
- Pai pentru ca cele ce le stiu eu sunt putine din toate lucrurile/ informatiile ce pot fi stiute despre toata lumea in care traim. Si pentru ca eu am anumite limite. Nu am timp cand sa invat despre foarte multe asa ca invat doar despre ce ma intereseaza in anumite momente.
- Eu stiu multe?
- Nu stiu. Tu ce crezi?
- Stiu putine? Cine stie foarte multe?
Nu stiu ce o fi fost in mintea ei in momentul acela, dar stiu ca de multe ori m-a stresat ideea ca stiu putine din atat de multe pe care mi-as dori sa le stiu. Ca nu am timp sa studiez tot ce mi-as dori. Ca sunt lucruri despre mine sau lumea din jur despre care n-am apucat sa citesc, sa aflu, sa ma documentez vreodata.
Cert este ca datorita intrebarilor ei si curiozitatii ei, zilnic stiu si eu ceva mai multe, dar tot putine.
In ultimii ani, am aflat si eu multe sau putine despre astronomie. Nu m-a interesat vreodata, nu mi-a trezit nimeni interesul nici in copilarie, nici la scoala. Cunostintele mele despre astronomie sunt destul de limitate, insa cred ca nu e niciodata tarziu sa invatam lucruri noi. Asa ca, atunci cand copilul intreaba de ce e peste tot cer, de ce e soarele mic si departe, de ce noi locuim pe planeta Pamant, daca exista si cum arata martienii , cum s-ar chema locuitorii tuturor planetelor daca ar exista, de ce nu mergem intr-o plimbare pana la Jupiter, de ce pe unele planete nu exista apa, de ce se misca asteroizi prin Cosmos, de ce au murit dinozaurii si altele, cand ne plimbam cu racheta pana la Luna, a fost cazul sa pun mana pe carte si sa caut raspunsuri, atunci cand nu le stiam.
Prin urmare, as vrea sa va prezint cateva din resursele noastre pentru joaca de acasa de-a astronomia, atunci cand e cerere.
- Kitul Montessori: Lectii de astronomie, de la Editura Gama.
Kitul Montessori este primul material cu care as initia aceasta joaca de-a spatiul, daca ar fi sa o iau de la capat :). De fapt a fost primul material care i-a atras atentia Mariei pe tema asta si care a activat intrebari in mintea ei cu privire la planete, spatiu, Soare, Pamant.
Cred ca e cel mai potrivit deoarece cardurile de nomenclatura sunt simple, cu imagini clare si cu informatie putina pentru a introduce acel element pe care il prezinta. Nu bombardeaza copilul cu informatie, insa trezesc interesul acestuia pentru a afla lucruri noi. De multe ori, ceea ce vrea sa stie e inclus in cardurile urmatoare. Cand am inceput sa le folosim anul trecut prin decembrie rolul lor era acela de dezvoltare a limbajului, insa informatia cuprinsa in ele a aprins curiozitatea pe aceasta tema.
Despre cardurile de nomenclatura Montessori si rolul lor puteti citi cate ceva aici:
Kitul cu Lectiile de astronomie contine 104 carduri in 3 parti si prezinta, de o maniera simpla si clara, informatii despre sistemul solar, despre Luna, despre Soare, miscarea de revolutie, fazele lunii, despre atmosfera pamantului, despre comete.
Pun mai jos cateva fotografii pentru a vedea cum e organizata informatia si modul atractiv de prezentare.
Despre kiturile Montessori de la editura Gama pentru copii de 3-6 ani am mai scris anterior aici: Lectii de anatomie- organele interne si Lectii de anatomie- sistemul osos.
2. Enciclopedia Spatiului de la Editura Litera
Ca si kitul Montessori, cartea aceasta ar fi obligatorie in biblioteca copiilor, in opinia mea. Este minunata deoarece poate fi folosita de la varste foarte fragede (3-4 ani), cand copilul pune intrebari despre spatiu si nu stiti raspunsul (cum e cazul meu), pana la scoala, liceu.
Daca in prima faza cardurile de nomenclatura au introdus niste notiuni de baza, ulterior curiozitatea Mariei a trecut dincolo de informatiile inscrise pe ele. Asa ca am apelat la prietenul Google pentru a-i raspunde la diferite intrebari sau am trimis-o la tati care este o enciclopedie vie pe aceasta tema. Dar ea petrece mai mult timp cu mine, pe mine ma intreaba mai multe lucruri, asa ca sunt fericita ca ii pot gasi mult mai usor raspunsuri apeland la enciclopedia aceasta.
Pun aici cateva imagini cu cuprinsul si cu continutul cartii. Este o enciclopedie din seria cartilor cu licenta National Geographic, informatiile sunt de calitate, imaginile par din Star Trek. Nu o ratati! Este o investitie foarte buna pentru multi ani de zile. (azi, cand am cautat linkul, am vazut ca are 30% reducere pe site-ul editurii)
Tot in stilul acesta stiintific, un intreg capitol despre Univers apare in Marea Carte de Intrebari si Raspunsuri, de la Editura Litera. Am scris aici despre cat de minunata e. Mi se pare ca cele doua carti se completeaza foarte bine.
3. Cartea- jucarie naveta spatiala am cumparat-o pe cand Maria avea vreo 2 ani. A stat ceva timp neutilizata. Nu prezenta deloc interes pe langa cartea autobuz, exact la fel ca aceasta (se transforma in autobuz/ naveta spatiala). Abia dupa ce am descoperit cardurile de nomenclatura de la editura Gama, a vrut sa contruim racheta in care si-a introdus vreo 20 de plusuri cu care a plecat in spatiu. Nu gasesc in tona de poze unde aveam pozele din expeditii, dar va las sa va imaginati cum a fost.
Iata doua imagini cu cartea in versiunea intinsa pe jos:
4. Hai-hui prin Univers, de Mauri Kunnas, editura Cartea Copiilor. Este prima carte cumparata Mariei pe tema aceasta, acum vreo 2 ani, insa abia acum prezinta interes pentru ea. Actiunea cartii se petrece in viitor, in anul 3001, “cand calatoriile in spatiu sunt un lucru obisnuit, iar pamantenii locuiesc si muncesc pe asteroizi, pe Marte, pe sateliti sau pe stele indepartate. ” Cartea este superb ilustrata si prezinta calatoria prin spatiu a unei clase de catei impreuna cu profesoara lor. Rand pe rand, ei analizeaza fiecare planeta si descopera informatii interesante despre fiecare in aceasta excursie scolara. Cartea se incheie cu un mesaj ecologist, de protectie a vietii si a naturii pe Pamant, cea mai frumoasa planeta din sistemul solar, dar care, asa cum avertizeaza profesoara, doamna Coco, “poate deveini un loc la fel de nepotrivit pentru viata ca Venus sau Marte daca nu avem grija asa cum trebuie de el”. Pentru copiii de gradinita sau de ciclu primar, aceasta carte e foarte potrivita pentru biblioteca lor.
5. Plastilina este o resursa universala :). Orice se poate face din plastilina. Dar ce planete si asteroizi frumosi pot iesi. A fost destul sa o intreb pe Maria daca vrea sa faca planete din plastilina si imediat a sarit cu entuziasm la masa unde modelam. Mi-a cerut sa ii dau cartonasele (cardurile din kitul de la punctul 1), de unde si-a cautat repede imaginea cu sistemul solar, dorind sa le reproduca in culorile de acolo si in ordinea fata de Soare. Am discutat despre marimea planetelor atunci cand le-am modelat, comparandu-le si despre culorile lor asociate cu substantele din care sunt compuse. Apoi am discutat despre asteroizii din centura de asteroizi, despre cum zboara ei prin spatiu, cum unul a lovit Pamantul si cum au disparut dinozaurii. Tati i-a explicat de ce sunt pozitionate planetele asa cum sunt si despre Soare, despre cum face el lumina, despre cum se transforma atomii de hidrogen in heliu, despre cum va creste Soarele foarte mult si va manca planetele cele mai apropiate de el :). Lectiile de astronomie cu tati sunt fascinante. Cu siguranta vom repeta experienta. Trebuie doar sa ma gandesc cum putem sa o facem diferit. Si cum ii asigur lui tati resurse pentru a-si etala cunostintele de o maniera child- friendly.
Pe lista de to do pe aceasta tema ar fi divese alte activitati:
- Voi cauta cantece cu planetele pe care sa le invatam si sa le cantam si din care sa extragem ceva informatii pretioase. Copiii sunt amandoi acum intr-o faza foarte…. muzicala (la modul ca ne canta cantece prin casa o perioada considerabila de timp), asa ca sigur le-ar prinde bine. Daca nu gasesc, o sa caut sa compun cateva versuri pe o melodie foarte cunoscuta (gen Frere Jaques). Eventual caut sa le compunem impreuna din informatiile pe care le citim despre planete.
- Vreau un sistem solar in casa. M-a atras foarte mult ceea ce a facut o mama care lucreaza de acasa, cu doua maini dibace. Un sistem solar intr-o cutie de pantofi, cu planete- bile de polistiren pictate. Cam asa arata sistemul solar al Catalinei de la Fire din Povesti:
Puteti face si voi acasa daca aveti rabdare, timp si talent cu un tutorial precum acesta de aici.
Eu nu am asa ceva, asa ca o sa apelez la Catalina. M-am tot gandit unde sa-l pun, cum sa-l fac parte din casa si mai ales, cum sa atraga atentia copiilor. Mi-am amintit de copilarie si de un carusel cu papagali pe care il legasem de lustra si care se invarteam cand dadeam cu degetul in el. Imi placea tare mult sa primesc acei 6-7 papagali invartindu-se, asa ca m-am gandit la un sistem similar cu planetele si soarele in mijloc. I-am dat tema Catalinei pentru ca eu nu am astfel de talente si abia astept sa vad ce iese de pe mainile ei pricepute. Cam asa mi-as dori sa arate:
- Vizite la Observatorul Astronomic ;
- Pun pe lista de cadouri de Craciun un telescop;
- Plimbari nocturne cu privit la stele si discutii.
- Tot gandindu-ma ce as mai putea face pentru a-i atrage pe copiii mei duracelli la jocuri cu planete, mi-a trecut prin cap un joc al planetelor, pentru care insa ar fi necesar un spatiu mai larg de desfasurare si mai multi copii. Jocul s-ar putea juca la gradinita, scoala sau la petreceri pentru copii. As face niste cartonase cu numele planetelor, la care as adauga Soarele, Luna, asteroizi, pentru a fi un numar egal de cartonase cu numarul copiilor. Apoi le-as da sa extraga fiecare cate un cartonas care sa le defineasca un rol. Fiecare copil ar intra in “pielea” unei planete, a unei stele etc, ar cauta informatii despre ele, pentru a-si contura noua identitate. Aceasta ar fi o etapa de studiu individual sau cu profesor. Dupa care, copiii se aduna pentru a pune in scena o mica piesa cu planete. In etapa asta, in functie de varsta copiilor si nivelul lor pot face diverse lucruri (in viziunea mea cele mai multe lucruri se pot face cu copiii de 6-12 ani): 1. fiecare copil sa se prezinte, in functie din informatiile extrase in perioada de studiu individual. 2. fiecare copil sa compuna niste versuri despre sine (sinele planetar sau stelar, evident) 3. copiii (asteroizi/ planete etc) pot sa danseze, invartindu-se in jurul Soarelui pe un cantec pe care il canta impreuna 4. copiii pot interactiona, imaginandu-si ca planetele ar putea vorbi (- Buna, Soare, da-mi si mie mai multa caldura! – Pai, ce sa iti fac daca esti departe! O sa incerc, dar uite tu esti la distanta x fata de mine….etc… sau Soarele catre Pamant: – Hei, abia astept sa te intorci cu Europa spre mine, sa vad ce mai fac europenii etc). As trasa niste directii initiale, dupa care as provoca copiii sa gaseasca ei jocuri pe care le pot face in acest context. Eventual, pot sa isi faca costume speciale, sa marcheze orbitele cu sfoara pe jos, pentru a-si sti locul. As juca jocul acesta cu ei cel putin pana cand e parcursa programa pe tema aceasta, dar mai mult pana cand le sunt satifacute toate curiozitatile pe aceasta tema. La un anumit interval de timp, le-as redistribui cartonasele identitare, astfel incat fiecare sa fie in mai multe roluri, sa treaca prin etapa de studiu individual cu privire la noua identitate. Si as filma jocurile astfel incat ei sa le poata revedea ulterior, sa poata auzi informatiile prezentate in cadrul jocului. M-as bucura ca ceea ce mi-a trecut prin cap cu un simplu exercitiu de imaginatie despre cum as face lectii de astronomie atractive pentru copii, sa fie preluat de cadre didactice care isi doresc sa imprieteneasca copiii cu stiinta de o maniera atractiva pentru ei, in acord cu interesele si nevoile lor de studiu. Asa ca, puteti sa ii transmiteti link-ul doamnei invatatoare de la clasa copilului vostru, daca credeti ca ar fi deschisa la un astfel de joc.
Daca aveti si voi recomandari de jocuri, carti, jucarii, activitati si locuri frumoase de vizitat pentru a invata despre univers, spatiu, sistem solar etc, va rog sa imi scrieti. Va multumesc!
6 Comments