Joc Camelot Jr. – dezvoltarea raționamentului vizual și spațial
Vorba aceea cu de ce ți-e frică nu scapi pare să fie cât de reală se poate în cazul nostru. Am evitat o bună bucată de timp tot ce înseamnă prințese în jucăriile și poveștile Mariei, până când am fost atât de bombardată de prințese încât nu am avut ce să fac decât să deschid ușa și să le primesc cu brațele deschise. Nu numai că am lăsat să se consume această perioadă, dar am încercat să găsesc aspectele pozitive din aceste interacțiuni cu prințesele și să le scot în evidență. Aș putea scrie un roman despre perioada prințeselor trăită la noi în casă și sigur voi mai scrie aici când apuc, cert este că neputând să le evit, recunosc că am început să le “folosesc” pentru a ieși din paradigma prințesei neajutorate care așteaptă prințul să o salveze, prezentă în multe din poveștile cu care am crescut noi. Am inventat tot felul de povești cu Elsa în spațiu sau în tot felul de călătorii fantastice. Am făcut și experimente ca Elsa, Maria a înotat ca Elsa și a urcat pe munți ca Ana :).
M-am bucurat așadar când am găsit un joc de logică cu o prințesă și un cavaler, un joc care este foarte util pentru fereastra de oportunitate în care se dezvoltă gândirea logico-matematică, jocul Camelot Junior.
Descrierea jocului
Jocul conține o placă de lemn, echivalentul fundației unui castel, niște turnuri și niște scări, un cavaler și o prințesă.
În prima etapă, jucătorul așează piesele exact cum apar pe fișa pe care o folosește, așezând cavalerul și prințesa pe pozițiile lor.
Găsiți aici un film foarte scurt de prezentare:
Scopul jocului este ca prințesa și cavalerul să se întâlnească, urcând sau coborând pe scări sau mergând pe deasupra turnurilor. Eu am mai îmbogățit regulamentul explicând de ce prințesa sau cavalerul se pot răni dacă nu există scări sau turnuri acolo unde sunt necesare și coborârea este prea abruptă, traducându-l din limbajul sec în unul pe înțelesul copiilor.
Exista 48 de fișe, câte 12 pentru 4 nivele de dificultate care trebuie realizate. Jocul este pentru copii de peste 4 ani, însă poate provoca și adulții. Copiii mai mici o perioadă pot doar aranja piesele după imagini, fără a se trece la etapa de gândit logic construcția drumului între cele două personaje. Primele 10 fișe le-a făcut și Mihai de 3 ani și jumătate, iar Maria de 5 ani le-a făcut pe toate, uneori la final cu întrebări ajutătoare din partea mea (oare dacă prințesa stă cățărată acolo și avem doar piesele acestea și nu merge modul acesta de a așeza piesele, n-am putea încerca și altfel? etc). Uneori încercam eu să fac schema și făceam prost, iar în timp ce făceam prost, Maria vedea ce ar trebui făcut.
Prima fișă conține modul în care e necesar să fie așezate piesele în poziția inițială, precum și piesele care pot fi utilizate astfel încât cavalerul și prințesa să se întâlnească. Există anumite reguli despre ce este permis în așezarea pieselor pentru ca jocul să fie jucat corect și acestea sunt importante deoarece copiii sunt foarte creativi și găsesc și alte soluții care însă nu sunt corecte. Eu i-am explicat Mariei aceste reguli, însă am lăsat-o să propun și soluțiile ei creative, cărora le adăuga o poveste pentru a fi mai credibile. Mi se părea că în timp ce pune în aplicare și soluțiile care știa că nu sunt corecte se gândea în același timp la motivul pentru care nu sunt corecte, dar avea în minte explicații și povești cu care acele scenarii incorecte ar avea totuși un sens.
Una peste alta, uneori găsea imediat soluția corectă, conform regulamentului, în câteva secunde, alteori prefera să se joace 4-5 minute cu tot felul de variante, pentru ca în final să găsească soluția corectă. Important este că odată regulile explicate și înțelese, jocul are controlul erorii așa cum au materialele Montessori și copilul își poate da singur seama când soluția găsită este corectă conform regulamentului.
Așa că o lăsam pe ea să decidă dacă soluția găsită este corectă și foarte important este că uneori provocările au și 4 soluții corecte, iar ea am găsit până acum 3 scenarii în care soluția ei, corectă conform regulamentului, nu era prezentată în carte. Cred că am reușit să fotografiez doar una. Era atât de entuziasmată de găsirea soluției încât strica construcția și trecea repede la următoarea provocare.
Maria a ajuns să facă toată cartea în vreo 3 zile diferite, pentru că Mihai o tot întrerupea, intra cu mașinile în castel etc. Cert e că i-a plăcut foarte mult pentru că era cu prințese și pe lângă construcția propriu-zisă mai povestea despre steaguri de la castel, despre locul unde e amplasat castelul, despre muzica de la castel și alte detalii despre întâlnirea și nunta celor doi :). M-a întrebat de ce cavalerul și prințesa, figurinele, arată la fel și din față și din spate, adică aveau două fețe 🙂 și m-a bucurat asta, așa cum mă bucur de fiecare dată când îmi pune o întrebare la care nu mă aștept. Mi-e clar că eu vedeam figurina ca un simbol și nu aveam nicio problemă cu cele două fețe ale personajelor, însă ea le vedea cu povestea lor cu tot, cu suflet, cu emoție, 3D de copil.
Una peste alta mi-a plăcut mult acest joc, uneori am fost pusă și eu în dificultate și mi-a luat mult să găsesc soluția, l-am jucat și eu când nu erau copiii acasă :), e foarte bun și pentru adulți.
E clar un joc cu viață lungă la noi în casă, finisajele sunt de calitate, materialele de lemn.
Maria a simțit cum crește nivelul de dificultate al jocului. Regulamentul recomandă ca fișele să fie realizate în ordinea lor pentru ca dificultatea să crească treptat și uneori se frustra că nu-i ieșea foarte repede, mai ales că Fulger McQueen intra cu viteză și dărâma turnurile castelului. A avut momente când voia să renunțe, să vadă repede rezolvarea și dacă până atunci o lăsam să încerce ea toate variantele, la momentul acela fie luam o pauză, amânam pentru mai târziu sau pentru o altă zi, fie încercam să o ajut cu logica. Sintetizam informațiile existente, obiectivul, regulile și cu întrebările potrivite reușeam să o motivez să găsească soluția.
Aici un mic film cu joaca Mariei de-a prințesa și cavalerul:
Camelor Junior este un joc care pe lângă gândirea logico-matematică, vederea spațială, dezvoltă și răbdarea, perseverența și mă bucur foarte mult că prințesele ni l-au scos în cale.
M-aș bucura să îmi scrieți și despre jocurile voastre.
Citește și Biblioteca Mariei
2 Comments