“Băieții deștepți” nu apar din spuma mării!
Faptul ca există numeroase reclame cu protagoniști copii care promoveaza tot felul de alimente nesănătoase pare să nu fie nemaipomenit de deranjant. La urma urmei, daca Dylan (fiul Nadiei Comăneci) mănâncă margarină, poate ca totusi margarina nu e atat de nociva pentru copii. Cum ar spune unele persoane, trebuie sa avem o masura in toate si, nu-i asa, nu toata lumea isi permite sa cumpere unt bio pentru copii.
Dar aceasta este o altă discuție.
A ajuns pe la ochii mei o reclamă la salam, cu protagoniști copii.
Pe scurt, 3 “băieți deștepți” jefuiesc un autocar cu copii și le cer toate sanvișurile cu salam Fox într-un sac. Salamul, vezi bine, trebuie să fie ceva deosebit, pentru că unul din copii e reperat că ar fi dat hoților un sanviș cu altfel de salam decât Fox, așa că e bruscat de unul din “băieții deștepți”. Mă mir că nu i-a trântit și un hai, mai repede, aragaz cu 4 ochi (fiind un băiețel care poartă ochelari), dar gestul în sine exact asta pare să exprime.
- Hai, mai rapid! Mișcați-vă! Puneți sanvișul! întărește apoi liderul găștii!
În pădure, la împărțirea prăzii, unul din ei găsește cu uimire și entuziasm un sortiment din odiosul salam care pare să fie mai cu moț, dar intervine șeful găștii cu o altă replică de autobază:
- Pe ăsta îl iau eu și restul le împărțim! Ce-i corect e corect!
Cum s-ar zice, la hoție, ce zice șeful e corect!
Vedeți aici filmulețul în întregime, în cazul în care vreți să rețineți marca de salam pe care SĂ NU O CUMPĂRAȚI, în semn de protest.
Ce lecții învață un copil din această reclamă făcută cu alte părți ale corpului decât cu capul?
Păi învață:
- că e ok, cool, amuzant si profitabil să jefuiești alți oameni și să le sustragi bunurile personale;
- că pentru a-ți atinge scopul poți să folosești orice mijloace: intimidare, îmbrânceli, forța;
- că egalitatea nu-i pentru căței.
Și lista poate continua!
Poate părea un joc nevinovat, dar nu e. Este un joc de rol nociv, care este absorbit ca atare de mințile copiilor. Este o atitudine care va fi percepută de copii ca fiind normală, așa că nu m-ar mira ca în parcuri să văd copiii care merg cu pistolul de jucărie la alți copii și le cer jucăria sau mâncarea din mână, folosind replici similare.
Reclama validează și încurajează comportamentul de bullying în rândul copiilor. Pentru cine nu știe ce este bullying, redau aici o definiție (sursa aici):
Bullying este un cuvântul folosit în ţările de origine anglo-saxonă, preluat ca atare, şi care se referă la comportamentul de hărţuire constantă şi de durată a unui elev sau grup de elevi, de către un alt elev sau grup de elevi, prin folosirea forţei, ameninţării cu forţa, intimidării, cu scopul menţinerii acestui dezechilibru de forţe.
Ne minunăm zilnic citind știri despre ce au mai făcut “băieții deștepți” din energie, mediu, educație, politică, despre regii asfaltului sau știu eu ce alți “băieți deștepți” din cine știe ce domenii. Dar oare ei cum au învățat să fie “băieți deștepți”. Oare jocurile copilăriei, precum hoții și vardiștii să nu fi avut nici un impact?
În zilele noastre însă, expunerea la televizor și la astfel de producții jenante care aduc un deserviciu educaței, este de natură să crească exponențial frecvența comportamentelor nocive în rândul copiilor.
Închei vorba lungă, cu rugămintea de a sancționa acest gunoi publicitar printr-o sesizare la CNA. Sesizările se pot face online, pe e-mail sau folosind un formular pe care il gasiti aici. Nu e un efort zadarnic, tot felul de producții ofensatoare au fost interzise de CNA în urma unor sesizări făcute de cetățeni și speranța mea este că și aceasta va fi interzisă cât de curând.
Adresa de e-mail pentru a fi transmisă sesizarea: cna@cna.ro. O lista cu contacte ale membrilor CNA poate fi găsită aici.
4 Comments