Activitățile noastre de toamnă inspirate din pedagogia Montessori – 2,4 ani
Anul trecut pe vremea aceasta mă uitam cu jind la albume cu poze postate de mame pe diversele grupuri de Facebook din care fac parte, în special ImiPlaceMontessori despre care s-a mai scris aici pe blog. Doamne ce activități frumoase! Nu mă vedeam în stare să fac așa ceva mai ales că la momentul respectiv copilul meu era încă prea mic pentru așa joacă structurată. Mă bucuram că începuse să prezinte interes pentru cărți și cam atât. Ei bine, vine un moment prielnic pentru toate să știți! Și spun asta mai ales pentru acele mămici complexate (așa cum am fost și eu) că nu pot face activități prea elaborate cu copiii…încă! Important e să perseverăm, jocul să decurgă normal și natural, nimic forțat, nimic prea complicat pentru nivelul de dezvoltare al copilului și atunci totul este ok. Și încă un lucru pe care l-am observat: copiii nu trebuie subestimați. Trebuie încercate diverse activități iar copilul, dacă îi lăsăm libertatea de a alege, va fi un ghid suficient pentru ce avem de făcut.
Ca să nu o mai lungesc mult, o să vă povestesc cum a decurs la noi toată povestea. Era o zi de luni superbă: cald, soare, natura îmbrăcată în cele mai frumoase culori de toamnă pe care ni le putem imagina, parcul din oraș plin de castane, copii râzând și zbenguindu-se fericiți prin patul de frunze căzute pe jos. Se anunța însă un weekend cam posomorât din punct de vedere meteorologic așa că m-am hotărât să îi pregătesc lui Tudor (2,4 ani) o serie de activități cu tema Toamnă. Aveam deja scoase de pe internet diverse materiale printabile (de aici și de pe grupul ImiPlaceMontessori), doar mai trebuia să le printez și să le laminez. Mai aveam nevoie de castane, frunze, ghinde și diverse obiecte specifice anotimpului. Copilul a fost mai mult decât încântat să căutăm împreună castanele pe sub frunze (un fel de treasure hunt 🙂 ), i-am povestit un pic de ce ruginesc frunzele și cad, ce sunt castanele de fapt (fructele castanului),despre tipuri de frunze (de culori și forme diferite) etc. Am făcut și îngerași de toamnă în grămezi de frunze. 🙂 Împreună!…asta ca să vă închipuiți ditamai omul vorba aia tolănit cât e de lung în frunze. Toată hârjoneala a fost atât distractivă cât și un mijloc excelent de conectare!
Apoi pe weekend, mai ales că tati era plecat și trebuia să ne umplem timpul cu ceva neputând să stăm prea mult pe afară, i-am prezentat activitățile cam așa:
Cărțile din imagini sunt după cum urmează:
1.Mica Enciclopedie despre Copaci – editura Aquila
2.Seria Hoinari prin anotimpuri – Rotraut Susanne Berner, editura Casa
3. Lift the flap First Questions and Answers How do flowers grow? – editura Usborne
4.Prima mea enciclopedie Anotimpuri – editura Aquila
5. Căsuța – Virgina Lee Burton, editura Cartea Copiilor
6. Caiet Activitățile mele Montessori – Natură și Botanică – editura Gama
Prima activitate aleasă de el a fost cea cu copăceii (pe care i-am cumpărat de aici si i-am mai adaptat un pic în sensul că am decupat și lipit florile de primăvară și am pus fulgi în pomișorul de iarnă; în rest setul vine cu frunzele auto-adezive pe care le vedeți în imagine). I-a studiat pe fiecare în parte și i-a așezat apoi în ordine cronologică începând cu toamna. A fost un prilej bun de a discuta de anotimpuri și succesiunea acestora. Evident am avut apoi de citit din cărți în special din Hoinari. 🙂
Apoi a făcut diversele activități pregătite nu neapărat în ordinea prezentată dar m-am gândit să fie cât de cât grupate:
1.Activități matematice
NUMĂRAT
ORDONAT ÎN FUNCȚIE DE MĂRIME
FORME GEOMETRICE
2. Activități de asociere și memorie
3. Puzzle
4.Activități de transfer și cântărire – idea cu cântarul i-a aparținut ceea ce m-a făcut evident să fiu foarte mândră de el
5.Activități artistice
Perforatorul s-a dovedit a fi foarte interesant așa că și-a perforat singur o parte din materialele folosite pentru copăcel.
6.Activități senzoriale și de explorare
Tăvița cu fel de fel de frunze…am învățat din Caietul Montessori părțile unei frunze. Nu am vrut să insist pe clasificarea frunzelor (informații de altfel conținute în caiet)…mi-a fost suficient că a reținut că frunza e formată din pețion, limb, nervuri și că are o margine.
Cutia senzorială de toamnă : toate elementele au fost pipăite, mirosite, privite prin lupă.
I-au plăcut mult frunzele așa că ne-am jucat și la masa luminoasă tot cu frunze 🙂
7.Activități de șnuruire
Sper că v-au plăcut și inspirat activitățile noastre și așteptăm și de la voi alte idei. 🙂
Ema, Hai sa citim in limba engleza
Citeste si Activitati inspirate din pedagogia Montessori pentru 12-18 luni
2 Comments