Cum a învățat Maria alfabetul pe la 20 de luni
Mariei i-au plăcut de mică puzzle-urile și cărțile. Nu mai știu când i-am luat primul puzzle, cel cu lumea marină cu care se joacă acum Mihai. A atras-o din prima clipă. La un moment dat am cumpărat și un puzzle cu litere mari de tipar (să am în casă pentru când oi avea nevoie). Mi se părea că e mică pentru el și l-am cocoțat pe comodă, cu gândul să găsesc momentul potrivit. Într-o zi, în timp ce o plimbam în brațe l-a văzut și l-a cerut.
Știa deja literele mici de pe la 18 luni. Aveam o carte cu litere mici de prin vecini care a fost citită cu tati seară de seară de x ori pe seară. De câte ori tati voia să-și deschidă computerul să bântuie pe net, Maria îi aducea cartea cu litere și îi zicea rugător- amenințător: Citim!
Tati o lua pe burtă și citeau împreună literele de la început la coadă, pe sărite, de 10 ori aceeași literă, practicau un fel de citit la cerere. E cartea din care am aflat și noi că există o pasăre care seamănă cu struțul și se numește nandu. Într-o seară, în timp ce citeau din nou aceeași carte, tati a lăsat-o pe Maria să citească singură în timp ce el se uita peste capul ei la televizor. Maria a citit ce-a citit, a terminat cartea și a început să pună întrebări. Tati,… absent. Cu mintea la știrile de la TV. Enervată că ea și cartea cu litere nu aveau atenția lui tati i-a tras capul cu mâna astfel încât să îl întoarcă de la TV în carte (l-a cam pălmuit, fie vorba între noi) în timp ce l-a mustrat cu un Taaaaaatiiiiiiiiiii plin de înțelesuri.
Puzzle-ul cu litere mari l-a rezolvat singură foarte repede. După modelul cărților cu puzzle muzical, am improvizat și eu și când finaliza puzzle-ul în loc să îi spun un bravo începeam să îi cânt cântecul alfabetului (clasicul A,B,C, song tradus și adaptat în română) punând degetul pe fiecare literă în parte când îi pronunțam denumirea. Când terminam cântecul mă ruga să îl cânt încă o dată și tot așa până trecea jumătate de oră de cântat cântecul alfabetului cu tot cu gesturile aferente. La un moment dat a început să cânte singură prin casă cântecul și să vorbească singură sau cu literele în timp ce le punea în puzzle:
- Vrei și tu la loc A? M….aici vine, N ….se potrivește!
Și așa am văzut că știe toate literele mari.
Dimineața o începeam cu puzzle-ul cu alfabetul cântat de vreo 10 ori. Până când m-am plictisit de el și am început să-l cânt în engleză. Noutatea a adus o cerere crescută de cântece așa că după vreo 2-3 zile deja îl știa și în engleză.
Puzzle-ul este unul comun la vreo 10-15 lei, dar extinderea muzicală a fost de mare ajutor.
Chiar dacă nu o ajutam la realizat puzzle-ul cred că a fost foarte important că stăteam lângă ea când îl realiza și că am introdus o dimensiune interactivă și muzicală care au făcut-o să privească literele și în alt mod.
Puzzle-ul e foarte util și pentru că literele sunt decupate după forma lor. Vedeam la Maria cum pipăie și simte literele și forma lor.
Și așa pe la 20 de luni Maria cânta alfabetul în română și engleză și evident asocia literele cu sunetele.
De când a cunoscut literele, le identifica peste tot. În cărțile mele, la numerele mașinilor de pe stradă, la sigla acvariului din Herăstrău.
Ne mai jucăm cu literele pe tabla magnetică.
Acesta e mesajul scris pe ea când am venit de la maternitate cu Mihai. Nu l-a scris Maria, a avut ajutor, dar a contribuit și ea.
Un alt puzzle mare hit la noi în casă e alfabetul cu fluturaș. La început o enerva foarte tare acest puzzle. Piesele erau prost decupate și se îmbinau greu, se frustra când nu intra o piesă unde trebuie din cauza tăieturii. Acum s-au mai ros marginile, se îmbină bine.
De vreo câteva luni îl rezolvă zilnic. Seara de vreo 2-3 ori. La final îmi spune:
- Mami, am făcut puzzle-ul. Am reușit!
- Și cum te simți, Maria pentru că ai reușit să faci puzzle-ul?
- Bine! spune cu zâmbet larg.
E bucuroasă. Și acum vorbește cu literele când le potrivește la locul lor.
Eu nu înțeleg de ce face același lucru de 100 de ori deși vede că știe deja, dar probabil n-am ajuns sa citesc cartea potrivită.
Am scris articolul acesta când Maria era într-o deplasare la bunici. Scris terapeutic de calmare a dorului. De vreo lună Maria întreabă cuvinte care încep cu diverse litere. Bunica mi-a povestit că a rugat-o Maria să îi spună un cuvânt cu W (în engleză) și un cuvânt cu Y.
Are 2 ani și 3 luni Maria acum. Oare ce mai urmează?
P.S. Aceasta nu e o rețetă despre cum învață copiii literele. Așa s-a întâmplat la noi. Un mix de muzică, puzzle-uri și cărți. S-a întâmplat ca Maria să fie interesată de ele. Putea la fel de bine să fie interesată de frunze și să învețe alfabetul la 7 ani.
One Comment